Hoe is de projectwinkel ingedeeld?

Hoe is de projectwinkel ingedeeld?

De projectwinkel is ingedeeld in drie niveaus: locaties, projecten en onderdelen. Niet al deze drie niveaus hoeven gebruikt worden. Ook met een enkele locatie en geen onderdelen (dus in feite alleen projecten) is de projectwinkel al nuttig.

Locaties

Projecten worden ingedeeld in locaties. Deze indeling is niet van belang voor Connect zelf of voor de boekhouding, maar kan wel handig zijn voor uw eigen overzicht, met name als u projecten in verscheidene landen hebt. Voor elke locatie kunt u een titel of naam (bijvoorbeeld een plaatsnaam) opgeven, of deze locatie nog actief is, in welk land deze locatie zich bevindt, en een omschrijving. Deze omschrijving is vooral van belang als u via de API-koppeling uw projecten op uw website per locatie toont.

U kunt projecten aan een locatie toevoegen op de Projecten-tab van de locatie, maar ook in de locatielijst zelf.

Als u per locatie maar een project hebt, is het ook mogelijk maar één locatie in te voeren (bijvoorbeeld genoemd naar uw hoofdkantoor), en alle projecten daar onder te hangen. In feite slaat u deze stap dan over. Locaties zijn vooral nuttig indien u bijvoorbeeld drie projecten in Amsterdam hebt, zes in Berlijn, en vier in losse plaatsen verspreid over Frankrijk.

Projecten

Projecten zijn – de naam zegt het al – de kern van de projectwinkel. Een project is een doorlopend of tijdelijk, maar zelfstandig onderdeel van uw fondsenwerving. Het kan hier gaan om een specifiek doel dat blijvend ondersteund wordt, zoals een lopend project in de derde wereld; of een herhaaldelijk terugkerend event zoals een sponsorloop; of zelfs een eenmalig project zoals de restauratie van een gebouw. Alles waar u giften voor binnenkrijgt en wat u als aparte bestemming in uw overzichten terug wilt zien is in feite geschikt om als project te worden opgenomen.

Voor elk project zijn de volgende gegevens beschikbaar:

Mutatie-overzicht

Zodra er boekingen worden gedaan op de kostenplaats die aan een project is gekoppeld, ziet u deze in het mutatie-overzicht op de tweede tab. Hierbij worden alle boekingen op die kostenplaats meegenomen, of die nu op een specifiek onderdeel van dat project (via de API) is betaald, of “los” op die kostenplaats is geboekt. U kunt dus zowel de giften via onderdelen organiseren, of als u dat niet nodig vindt, alleen per project. In onderstaand voorbeeld is er een donatie gedaan op een project-onderdeel, namelijk het onderdeel Ansichtkaarten, en bovendien een “zomaar”-donatie die los in het kasboek terug te vinden is:

Het heeft dus voordelen om de kostenplaatsen te gebruiken, en die optimaal in te delen voor uw project-organisatie.

Onderdelen

Onderdelen (ook wel Acties genoemd) zijn in feite een verdere indeling van projecten. De gegevens voor een projectonderdeel zijn de zelfde als die voor een project, behalve dat een projectonderdeel niet alleen onder een locatie, maar ook onder een project valt, en dat de prijs niet in onderdelen gesplitst kan worden. 

Het grote voordeel van projectonderdelen is dat betalingen die via de API in Connect worden ingevoerd, rechtstreeks aan één specifiek actie kunnen worden gekoppeld, ook als deze de zelfde kostenplaats gebruikt als alle andere onderdelen van het project. (Dit laatste is overigens vaak wel aan te raden.) Zo krijgt u in feite nog een extra niveau van inzicht. Ook bij het uitlezen via de API kunt u opvragen welke betalingen er op een onderdeel gedaan zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld met een “thermometer” laten zien hoe dicht deze actie al bij zijn wervingsdoel is.

    • Related Articles

    • Hoe koppel ik mijn projectwinkel met mijn website?

      Via de Connect API kan uw website toegang krijgen tot de gegevens van de projectwinkel, donaties die via uw website (bijvoorbeeld met iDeal) gedaan worden direct in Connect registreren, en desgewenst zelfs nieuwe projecten of acties/onderdelen laten ...
    • Wat is de Projectwinkel in Connect?

      De Projectwinkel is een manier om uw fondsenwerving in te delen in locaties, projecten en projectonderdelen. Met behulp van deze indeling kunt u inzicht krijgen in de activiteit van de afzonderlijke projecten. Door projecten te koppelen aan een ...
    • Hoe werkt de automatische bankkoppeling

      Het is mogelijk, bij de meeste banken, om boekingen rechtstreeks van de bank in uw dagafschriften in te lezen. Dit gebeurt via een intermediair met de naam enable:Banking. Hierdoor hoeft u geen bestanden meer te downloaden van uw bank en in te lezen ...
    • Hoe deel ik de grootboeken in?

      De indeling van zowel grootboeken, kostenplaatsen en herkomsten als van jaarverslagrubrieken in Connect gebeurt in twee niveaus.Er is een hoofdgrootboek – vet gedrukt – waarop zelf niet geboekt wordt, en daaronder een aantal onder-grootboeken. Op de ...
    • Hoe corrigeer ik fouten en verschillen in de boekhouding?

      • Ga naar Boekhouding. • Ga naar Memoriaal. • Kies bij Zoeken: Memoriaalboek. • Als er nog geen Boekstuk bestaat, voeg er dan een toe. • Bij het toevoegen: • voor verschillen of fouten in verkoopfacturen: kies als omschrijving Afboeking Debiteur. • ...