De indeling van zowel grootboeken, kostenplaatsen en herkomsten als van jaarverslagrubrieken in Connect gebeurt in twee niveaus.Er is een hoofdgrootboek – vet gedrukt – waarop zelf niet geboekt wordt, en daaronder een aantal onder-grootboeken. Op de laatste wordt geboekt. Het zelfde geldt voor jaarverslagrubrieken, en als u er gebruik van maakt ook voor kostenplaatsen en herkomsten.
Bijvoorbeeld: u hebt nu drie grootboeken: Salarissen, Loonheffingen en Sociale lasten. Maar dit zijn allemaal hoofdgrootboeken. Wat er zou moeten gebeuren is: u maakt een nieuw hoofdgrootboek aan, bijvoorbeeld met nummer 4099 en titel “Personeelskosten”. Vervolgens gaat u naar Netto salaris, en daar kiest u in het lijstje “Onderdeel van” Personeelskosten:
Vervolgens slaat u dit grootboek op. Dan is Netto salaris een onderdeel van Personeelskosten; en net zo voor de andere drie.
Het eindresultaat zou er ongeveer als volgt uit moeten zien:
Het zelfde principe geldt bij de jaarverslagrubrieken:
Hebt u dat gedaan, dan kunt u bij het grootboek een van de sub-rubrieken voor het jaarverslag invullen; en bij de dagboeken een van de onder-grootboeken.
Een voordeel van deze manier van werken is dat de overzichten in de boekhouding nog overzichtelijker worden. U krijgt namelijk niet alleen te zien wat er op Netto salarissen geboekt wordt, maar automatisch ook op de hele groep Personeelskosten. Bijvoorbeeld zoals in dit screenshot van onze test-administratie (vandaar de vreemde bedragen die zijn gefingeerd, maar het principe is zo wel te zien):
Bovendien kunt u in overzichten als Balans en Resultaten er zowel voor kiezen om alle grootboeken te zien, of om het vakje Details uit te vinken en zo alleen een vogelvlucht-overzicht te hebben:
versus
Related Articles
Hoe maak ik een backup van mijn administratie?
Hoe maak ik een backup van mijn administratie? • Ga naar Boekhouding. • Ga naar Overzichten. Hier kunt u per jaar de gegevens downloaden. • Selecteer alle grootboeken en klik op de knop PDF-document. Waarschijnlijk hebt u alleen de gegevens van het ...
Hoe maak ik een creditnota aan?
Ga naar Boekhouding. Ga naar Verkoopboek. klik de regel aan aar u een creditfactuur van wilt maken. Vermeld in de Omschrijving dat het om een creditnota gaat. Klik op Opslaan De creditnota is aangemaakt. – U kunt de factuur nu naar de relatie mailen, ...
Hoe genereer ik een giftenoverzicht?
Een overzicht van alle giften die uw relaties in een bepaald jaar hebben gedaan kunt u per relatie opvragen via de relatiekaart, of voor alle donateurs (of zelfs alle relaties, donateur of niet) onder Selecties. In beide gevallen gaat daar wel wat ...
Hoe corrigeer ik fouten en verschillen in de boekhouding?
• Ga naar Boekhouding. • Ga naar Memoriaal. • Kies bij Zoeken: Memoriaalboek. • Als er nog geen Boekstuk bestaat, voeg er dan een toe. • Bij het toevoegen: • voor verschillen of fouten in verkoopfacturen: kies als omschrijving Afboeking Debiteur. • ...
Hoe verstuur ik een abonnement of nieuwsbrief?
Om te beginnen zult u de nieuwsbrief, of ander abonnementsdocument, moeten maken, en vervolgens koppelen aan de gewenste ontvangers: Hoe voeg ik een abonnement toe? Hoe koppel ik een abonnement aan een relatie? Staat het document klaar, dan kunt u ...