Om uw eigen betalingen naar uw bank te versturen, maakt u een betalingsbestand aan.
2. Nieuwe mogelijkheden bij het aanmaken van een betalingsbestand
• Proeflijst genereren: Voordat u het betalingsbestand downloadt, kunt u nu eerst een proeflijst laten maken. Dit is een CSV-bestand (leesbaar in Excel) met alle gegevens die in het betalingsbestand worden verzameld. Hiermee kunt u de gegevens controleren en indien nodig aanpassen voordat u het officiële bestand genereert.
• Deelbetalingen doen: Het is nu mogelijk om een factuur gedeeltelijk te betalen. Als u het bedrag aanpast, wordt alleen dat bedrag betaald. De volgende keer dat u de lijst opvraagt, verschijnt de betreffende factuur twee keer:
• Eén keer met het resterende openstaande bedrag.
• Eén keer met het reeds betaalde bedrag of het bedrag dat al in een betalingsbestand is opgenomen.
• Het resterende bedrag kan in een volgend betalingsbestand worden opgenomen totdat de hele factuur is voldaan.
3. Inkoopfacturen verwerken
• Bij het boeken van een inkoopfactuur kunt u een omschrijving invoeren die bij betaling moet worden vermeld. Dit is meestal een combinatie van het debiteurnummer en factuurnummer.
• Dit veld moet altijd ingevuld zijn voor facturen die handmatig worden betaald. Als deze gegevens ontbreken, kan de factuur niet in het betalingsbestand worden opgenomen.
• Voor facturen die automatisch worden geïncasseerd, kunt u het keuzevakje Wordt geïncasseerd aanvinken. Zo voorkomt u dat de factuur dubbel wordt betaald.
4. Verkoopfacturen verwerken
• Verkoopfacturen met een negatief totaalbedrag, zoals kredietfacturen, verschijnen ook in het overzicht.
• In verkoopfacturen is geen apart betalingskenmerk aanwezig; hiervoor wordt de factuuromschrijving gebruikt. U kunt deze eventueel wijzigen als deze te lang of onduidelijk is.
• In- en verkoopfacturen zijn te herkennen aan een I (inkoopfactuur) en V (verkoopfactuur) in de eerste kolom.
5. Crediteurgegevens controleren
• Om een betaling te kunnen doen, moeten de volgende velden ingevuld zijn:
• IBAN-nummer
• BIC-nummer (voor buitenlandse betalingen)
• Betalingstermijn (optioneel, maar handig voor het bepalen van het betaalmoment)
• Tip: Als u een crediteur uitsluitend automatisch betaalt, laat dan het BIC-nummer leeg. Hierdoor kunnen automatische betalingen niet per ongeluk handmatig worden betaald. Vink ook Wordt geïncasseerd aan als u deze betalingen helemaal niet in het overzicht wilt zien.
6. Aanmaken en exporteren van het betalingsbestand
• Selecteer de facturen die u in het betalingsbestand wilt opnemen.
• Download het bestand en upload het naar uw bank.
• Afhankelijk van uw bankinstellingen kunt u aangeven of het als batch of per regel wordt afgeschreven.
• Bij het teruglezen van de mutaties zal Connect de betalingen splitsen per factuur.
7. Instellen van betalingsbestand-export
• Ga naar Beheer.
• Kies Boekhouding in het linkermenu.
• Ga naar het tabblad Dagboeken.
• Kies het bankboek dat u wilt kunnen exporteren en wijzig dit (dubbelklik of druk op Enter).
• Zet het vinkje Exporteren betalingsbestanden aan en klik op Opslaan.