Wat betekent het dat mijn e-mailadres wel of niet geauthentificeerd is voor het sturen van e-mails?

Wat betekent het dat mijn e-mailadres wel of niet geauthentificeerd is voor het sturen van e-mails?

In verband met de bestrijding van spam, fishing, en ander misbruik van e-mail eisen steeds meer mailservers, vooral de grote zoals GMail en Outlook, dat de afzender in een e-mail en de server die de mail verstuurt ook werkelijk bij elkaar horen, en dat dit aangetoond kan worden. Hiervoor worden protocollen als DKIM, SPF en DMARC gebruikt. Er wordt daarmee in de instellingen van de domeinnaam van de e-mail aangegeven dat een bepaalde server, of soms meerdere, toestemming heeft om namens dat domein (en dus met e-mailadressen met die domeinnaam achter de @) e-mail mag versturen.

Deze procedure is noodzakelijk, omdat die mailserver niet per se onder het versturende domein hoeft te vallen. Als u bijvoorbeeld via de mailserver van uw provider mail verstuurt, zal in uw DNS-gegevens zijn aangegeven dat die server mail namens uw domein mag versturen. Is dit niet gedaan, dan zullen sommige mailservers uw e-mails weigeren aan te nemen, of ze eerder in de ongewenste mail laten belanden.

Dit is ook relevant voor mail die u vanuit OVAS Connect verstuurt. Die wordt immers niet verstuurd via uw eigen mailserver, maar via de mailserver van Sendgrid, de tussenpersoon die het mogelijk maakt om vanuit Connect veel e-mails (bijvoorbeeld een hele abonnementslijst) tegelijkertijd te versturen. Er zal dus in uw domeingegevens moeten worden ingesteld dat Sendgrid namens uw domein mail mag verzenden. Als u de melding krijgt dat dit nog niet is gebeurd, met andere woorden dat uw mailadres niet is geauthentificeerd om vanuit Connect mail te versturen, neemt u dan contact op met OVAS. Wij helpen u dan om dit in te stellen.

    • Related Articles

    • Hoe maak ik mijn e-mails goed leesbaar op een smartphone?

      Het is vaak een hele klus om e-mails er goed uit te laten zien in zowel een normaal mailprogramma als Outlook, als in webmail zoals GMail, en bovendien op kleinere schermen zoals van een smartphone. Gelukkig is er sinds 2021 de optie email via ...
    • Wat doe ik als ik veel relaties heb van wie ik het adres niet weet?

      Het kan voorkomen dat u veel relaties hebt van wie u het adres niet weet. Dit komt zeker de laatste tijd voor bij on-line donaties of e-mailabonnementen. Helaas is het om technische redenen nog wel noodzakelijk om bij uw relaties een adres op te ...
    • Welke afzender wordt meegestuurd in e-mails vanuit Connect?

      De afzender (naam en e-mailadres) in e-mails vanuit OVAS Connect varieert met de soort e-mail. Bij abonnementen per e-mail moet in de gegevens van het abonnement zelf een e-mailadres en naam worden ingevuld. Deze zullen dan ook gebruikt worden bij ...
    • Hoe zorg ik er voor dat mij mail aankomt

      Vanaf 2020 versturen wij via een externe uitgaande server (Sendgrid) die meer gespecialiseerd is in uitgaande bulk mail. De scores zijn over het algemeen tussen de 9.5 en de 10. Alle mail met een score onder de 5 wordt vaak als spam gezien. Ook ...
    • Ik wil een rapport zien dat niet in het pakket zit.

      Als u niet genoeg heeft aan de bestaande rapporten, dan kan OVAS dit voor u oplossen. De rapporten die nu zijn toegevoegd zijn standaard overzichten die voor iedereen nuttig zouden kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat ze ook voor iedereen voldoende ...