Toezegging (Terugkerende Facturatie) Aanmaken in OVAS

Toezegging (Terugkerende Facturatie) Aanmaken in OVAS

Toezegging (Terugkerende Facturatie) Aanmaken in OVAS

Een toezegging is de vastlegging van een bedrag en de frequentie waarop facturatie (eventueel via incasso) mag plaatsvinden op basis van een verstrekt mandaat.
Dit is handig voor terugkerende facturatie, zoals maandelijkse of jaarlijkse betalingen.

πŸ“Œ Belangrijk:
β€’ Eenmalige mandatenGeen terugkerende frequentie.
β€’ Doorlopende mandatenWel terugkerende frequentie en meerdere toezeggingen mogelijk.
​
Stap 1: Controleer of er een mandaat aanwezig is
Voordat u een toezegging kunt aanmaken, moet er een mandaat geregistreerd zijn.
​
Stap 2: Handmatig een toezegging toevoegen
1. Ga naar Relaties en open de juiste relatiekaart.
2. Ga naar het tabblad Toezeggingen.
3. Controleer of er al een toezegging bestaat.
β€’ Nieuwe toezegging nodig? Klik op Toezegging toevoegen.
4. Kies vervolgens Incasso toevoegen.
5. Vul de volgende gegevens in:
β€’ Selecteer het juiste mandaat.
β€’ Vul de overige verplichte velden in (aangegeven met β€™*’).
β€’ Stel de frequentie in op Maandelijks of Jaarlijks.
6. Klik op Opslaan.


De toezegging is nu aangemaakt en gekoppeld aan de relatie.
​
Stap 3: Toezeggingen in bulk aanmaken
Het is mogelijk om toezeggingen in bulk toe te voegen via het Verkoopboek.
Hiermee kunt u meerdere facturen tegelijk omzetten naar een incasso, zonder deze handmatig in de relatiekaart te hoeven toevoegen.
1. Ga naar Boekhouding β†’ Verkoopboek.
2. Selecteer de factuur of meerdere facturen tegelijk.
3. Klik onderin op Incasso toevoegen.
4. De toezeggingen worden nu automatisch toegevoegd.
​
Mogelijke foutmeldingen:
β€’ β€œEr zijn nog regels die aandacht behoeven”
β€’ Rood gemarkeerde regels moeten worden aangepast.
β€’ Mogelijke oorzaak: meerdere actieve mandaten β†’ selecteer het juiste mandaat.
β€’ Oplossing: U kunt een mandaat op inactief zetten om verwarring te voorkomen.



    • Related Articles

    • Incasso aanmaken in OVAS Connect

      Een incasso in OVAS wordt aangemaakt op basis van de ingevoerde machtigingen en de daaraan gekoppelde toezeggingen. Zorg ervoor dat alle benodigde gegevens correct zijn ingevuld voordat u begint. Stap 1: Instellingen Aanpassen Om een incassobatch aan ...
    • Mandaat (Machtigingsformulier) Aanmaken in OVAS

      Mandaat (Machtigingsformulier) Aanmaken in OVAS Een mandaat is een document waarmee u toestemming krijgt om een bedrag automatisch af te schrijven van de rekening van een relatie. Het is verplicht om dit document te bewaren in uw administratie. Op ...
    • Hoe moet ik mijn mandaatkenmerken aanmaken?

      In principe mag u dat helemaal zelf uitmaken, zolang al uw mandaatkenmerken maar uniek zijn, en uit cijfers en letters bestaan. Er zijn verscheidene schema’s mogelijk, bijvoorbeeld: • Sommige incassanten beginnen gewoon met een hoog getal en nummeren ...
    • Verschillenrekening aanmaken

      Verschillenrekening aanmaken 1. Ga naar Beheer → Boekhouding → Grootboeken. 2. Klik op Grootboek toevoegen. 3. Voer een grootboeknummer in. 4. Vul bij Omschrijving in: Verschillenrekening. 5. Kies bij Type: Winst- en verliesrekening. 6. Klik op ...
    • Accepteert OVAS buitenlandse postcodes?

      OVAS accepteert buitenlandse postcodes, maar alleen als het land van de relatie inderdaad een ander land dan Nederland is. Als u voor uw relatie bij Land Nederland hebt geselecteerd, controleert OVAS of de ingevoerde postcode de juiste vorm heeft. ...