Kan ik een incasso en/of mandaat wijzigen of verwijderen?

Kan ik een incasso en/of mandaat wijzigen of verwijderen?

U kunt een incasso alleen wijzigen of verwijderen zolang hij nog niet geïncasseerd is, met andere woorden, zolang u alleen nog maar een toezegging hebt. Zodra u een incassobatch verwerkt, worden alle incasso’s die in de batch meegaan vastgelegd. U kunt ze dan niet meer veranderen.
Ook een incassomandaat kunt u alleen wijzigen of verwijderen zolang het nog niet voor een incassotoezegging gebruikt is. Hebt u alleen ongeïnde incasso’s op dit mandaat, dan kunt u wel al deze incasso’s verwijderen. Vervolgens kunt u het mandaat wel wijzigen of verwijderen. Hebt u daarentegen incasso’s op dit mandaat die al wel vastgelegd zijn, dan kunt u deze incasso’s niet verwijderen, en dus het mandaat ook niet.

Mandaat actief/inactief maken
Er is wel de optie om een incassomandaat (tijdelijk) op inactief te zetten:
•  Dubbelklik op het mandaat
•  Selecteer de optie inactief.

Alle incasso’s op dit mandaat die nog niet geïncasseerd zijn worden hierdoor automatisch verwijderd. Incasso’s die al wel zijn vastgelegd blijven behouden.
Nadat u het mandaat op inactief heeft gezet, kunt u het op dezelfde manier weer actief maken.

Hetzelfde kenmerk
Ook is het niet mogelijk een nieuw mandaat aan te maken met hetzelfde machtigingskenmerk als een al gebruikt mandaat. U moet dan een nieuw machtigingsformulier maken met een ander machtigingskenmerk. Dit kenmerk moet zoals altijd uniek zijn.

    • Related Articles

    • Kan ik meerdere incasso’s tegelijk aanmaken?

      U kan incasso’s in bulk aanmaken voor facturen die al in Connect zijn aangemaakt. Zo hoeft u dit niet meer één voor één handmatig bij de toezeggingen in de relatiekaart te doen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er al een mandaat aanwezig is. • Ga naar ...
    • Incasso aanmaken in OVAS Connect

      Een incasso in OVAS wordt aangemaakt op basis van de ingevoerde machtigingen en de daaraan gekoppelde toezeggingen. Zorg ervoor dat alle benodigde gegevens correct zijn ingevuld voordat u begint. Stap 1: Instellingen Aanpassen Om een incassobatch aan ...
    • Hoe kan ik een gebruiker verwijderen?

      Gebruikers kunnen niet verwijderd worden. Een beheerder kan wel in de gebruikerslijst een einddatum bij een gebruiker invoeren. De gebruiker kan na deze datum geen gebruik meer maken van Connect, en telt vanaf dan ook niet meer mee voor het aantal ...
    • Kan ik een boeking later nog verwijderen?

      Een boeking of factuur kan alleen worden verwijderd als het de laatst gedane boeking is, en dan nog alleen als hij nog niet is verzonden. De reden hiervoor is dat de nummering van alle boekingen consequent moet doorlopen, zonder missende nummers. Een ...
    • Hoe kan ik een incassomandaat voor een toekomstige datum maken?

      Dat is niet mogelijk. Voor een incassomachtiging dient u een handtekening met correcte dagtekening onder een machtigingsformulier te hebben. Deze datum moet u overnemen voor uw mandaat in Connect. Deze datum kan dus nooit in de toekomst liggen. Dit ...