Hoe werkt Automatische stornoverwerking

Hoe werkt Automatische stornoverwerking

Als u incasso’s uitvoert, kunnen uw relaties die incasso’s (binnen bepaalde grenzen) weer storneren. Zodra u daarna nieuwe bankgegevens inleest, worden deze storno’s daar uit gezocht, en niet alleen in het dagafschrift maar ook in de storno-lijst geplaatst. Dit geldt zowel wanneer u een bankbestand inleest, als wanneer u de automatische bankkoppeling gebruikt. Deze storno-lijst vindt u op de zelfde pagina als waar u de incasso’s indient: onder Relaties → Toezeggingen – incasso → Storno-lijst.

Tot eind 2022 kon u in deze lijst niet veel. U had een overzicht van storno’s, maar moest die dan zelf in het incassomemoriaal (en mogelijk het verkoopboek) afboeken, vervolgens teruggaan naar de stornolijst, en daar aangeven dat deze storno verwerkt is. De storno verhuist dan van de lijst “Openstaande storno’s” naar “Verwerkte storno’s”. (Boven de lijst kunt u kiezen welk van deze lijsten u ziet.) Dit kan nog steeds, maar het kan nu ook automatischer en gemakkelijker.

Onder aan de lijst vindt u drie knoppen:

De linker knop doet nog steeds het zelfde als de knop die er vroeger stond: hij registreert alleen dat iemand deze storno met de hand verwerkt heeft. Deze knop is alleen actief voor openstaande storno’s, maar kan wel gebruikt worden als u meerdere openstaande storno’s hebt geselecteerd..

De middelste knop is voor alle storno’s actief, maar alleen als u één enkele storno geselecteerd hebt. Deze knop zoekt, aan de hand van omschrijving, IBAN en bedrag, naar een toezegging en factuur waar deze storno bij zou kunnen horen. Desgewenst kunt u dit controleren. Als er een unieke factuur en toezegging gevonden zijn, kan Connect de storno automatisch verwerken.

Het is ook mogelijk dat er geen toezegging en factuur gevonden worden (bijvoorbeeld omdat er geen factuur is aangemaakt), of dat er meerdere zijn gevonden. Dit laatste is bijvoorbeeld mogelijk bij een doorlopende incasso, waar elke maand het zelfde bedrag met de zelfde omschrijving wordt geïncasseerd. In deze gevallen zult u de incasso alsnog handmatig moeten verwerken.

Voor openstaande storno’s is tenslotte ook de rechter knop actief. Deze knop is ook te gebruiken als u meerdere storno’s geselecteerd hebt. Hiermee voert u voor elke geselecteerde storno de zelfde controle uit als bij de middelste knop. Er wordt niet voor elke storno een boodschap getoond; als er geen, of meer dan een, toezegging wordt gevonden, krijgt die storno een nieuwe status en wordt hij verder overgeslagen. Is er wel een unieke toezegging, dan wordt de storno verwerkt: het incassomemoriaal wordt bijgewerkt, de gestorneerde betaling wordt van de factuur verwijderd, en de toezegging wordt losgekoppeld van de factuur. Tenslotte wordt de storno op Verwerkt gezet.

    • Related Articles

    • Hoe werkt de automatische bankkoppeling

      Het is mogelijk, bij de meeste banken, om boekingen rechtstreeks van de bank in uw dagafschriften in te lezen. Dit gebeurt via een intermediair met de naam enable:Banking. Hierdoor hoeft u geen bestanden meer te downloaden van uw bank en in te lezen ...
    • Hoe genereer ik een giftenoverzicht?

      Een overzicht van alle giften die uw relaties in een bepaald jaar hebben gedaan kunt u per relatie opvragen via de relatiekaart, of voor alle donateurs (of zelfs alle relaties, donateur of niet) onder Selecties. In beide gevallen gaat daar wel wat ...
    • Hoe kan ik boekhoudgegevens van een ander programma importeren?

      Het is mogelijk om gegevens uit andere boekhoudpakketten, of uit een Excel-bestand, in Connect te laten importeren. U gaat naar beheer-> Importeren De kolommen hoeven niet per se meer allemaal aanwezig te zijn, allemaal in dezelfde volgorde te staan ...
    • Hoe maak ik een creditnota aan?

      Ga naar Boekhouding. Ga naar Verkoopboek. klik de regel aan aar u een creditfactuur van wilt maken. Vermeld in de Omschrijving dat het om een creditnota gaat. Klik op Opslaan De creditnota is aangemaakt. – U kunt de factuur nu naar de relatie mailen, ...
    • Hoe kan ik betalingsherinneringen versturen?

      Betalingsherinneringen stuurt u het beste vanuit Openstaande Posten in de module Boekhouding. Hier kunt u verschillende herinneringen sturen, afhankelijk van hoe veel eerdere herinneringen al op een factuur gestuurd zijn. Instellen factuurstatus • Ga ...