Onder Boekhouding vindt u het kopje Aangifte. Met deze module kunt u eenvoudig een bestand genereren voor de BTW-aangifte en dit zelf insturen bij de Belastingdienst.
Hoe werkt het?
1. Kies het juiste boekjaar.
2. Klik op Toevoegen.
3. Het aangiftetijdvak wordt automatisch ingesteld op het juiste kwartaal en jaar. Als er nog geen aangifte is aangemaakt in het boekjaar, wordt gestart met kwartaal 1 en vervolgens opvolgend.
4. De gegevens voor de BTW-aangifte (omzetbelasting) worden automatisch ingevuld.
5. Leg het bestand vast.
6. Download indien gewenst een PDF-document van de aangifte.
7. Indien nodig kunt u een suppletieaangifte doen om correcties door te voeren.

Direct uw BTW-aangifte insturen vanuit OVAS Connect
Met OVAS Connect kunt u uw BTW-aangifte direct naar de Belastingdienst sturen. Volg hiervoor onderstaande stappen:
1. Controleer uw OB-nummer
Voordat u de aangifte instuurt, controleert u of uw OB-nummer correct is ingevuld:
• Ga naar Beheer → Instellingen
• Open het tabblad Algemeen
• Vul uw OB-nummer in (dit is uw volledige BTW-nummer zonder de landcode)
Deze stap hoeft u slechts één keer te doen.
2. Aangifte insturen via OVAS Connect
1. Ga naar Boekhouding → Aangifte.
2. Maak een nieuwe aangifte aan of selecteer een bestaande die nog niet is verstuurd naar de Belastingdienst.
Let op: Gebruik deze functie alleen voor nieuwe aangiftes die nog niet handmatig zijn ingestuurd. Anders wordt de aangifte dubbel verwerkt.
3. Bij een nog niet ingestuurde aangifte verschijnt de knop Insturen.
4. Klik op Insturen, waarna een overzicht van uw aangifte wordt getoond.
5. Bevestig de verzending door nogmaals op Insturen te klikken.
Na het insturen:
✅ In de kolom Status verschijnt een vinkje als bevestiging dat de aangifte correct is doorgestuurd.
📌 Het betalingskenmerk dat u nodig heeft voor de betaling vindt u in het portaal van de Belastingdienst.
Zo regelt u eenvoudig en snel uw BTW-aangifte rechtstreeks vanuit OVAS Connect!